Descoperă Formula E, competiția difuzată în România de către Eurosport

Adrian, 10 iul.. 2019

Formula E este un sport reglementat de Federația Internațională de Automobilism, „fondat” de spaniolul Alejandro Agag, în care se întrec mașini de curse care seamănă cu cele din Formula 1, dar sunt în întregime electrice.

Grație bateriilor speciale, aceste mașini  pot rula în continuu 45 de minute, plus o tură. Ca autonomie, monoposturile pot ajunge și la 200 de kilometri parcurși în regim de curse și chiar 600 de kilometru în regim normal, la o viteză între 30 și 50 km/h. Atenție: o treime din greutatea totală a mașinii e dată de acumulatori! La începuturi, pilotul cobora din mașină la jumătatea cursei și se urca în altă mașină, pentru că una singură nu putea duce toată cursa.

Attack Mode, un concept particular

Sunt mai multe deosebiri fundamentale între Formula E și Formula 1. Prima ar fi că toate mașinile folosesc același șasiu și același tip de baterie, fabricat de McLaren Applied Technologies. Așadar, toate mașinile sunt egale ca și fiabilitate, diferența fiind făcută de măiestria pilotului.

O altă particularitate este că, în Formula E, pilotul se poate folosi de Attack Mode. Ce înseamnă asta? Când se optează pentru acest mod de rulare, pentru câteva secunde, mașina are putere sporită, deci prinde viteză mai mare decât celelalte. Este o decizie strategică. Cine o folosește la momentul potrivit, iese în avantaj. Fiecare organizator anunță înaintea startului de câte ori se poate folosi această opțiune în cursa respectivă.

Fanii sunt foarte importanți

Fanii pot influența direct rezultatul unei curse prin FanBoost. Înaintea cursei, ei își votează concurentul favorit. Pilotul care primește cele mai multe voturi are posibilitatea ca, o singură dată în cursă, să deblocheze FanBoost. Puterea mașinii sale crește pentru câteva secunde. Intervalul este mai mic decât în cazul Attack Mode, dar rămâne un avantaj important, pentru că fiecare secundă contează.

De altfel, Formula E este unul dintre sporturile în care are loc cea mai bună interacțiune cu fanii. Aceștia au la dispoziție zone speciale unde urcă în simulatoare și au propriile lor curse. Cei mai rapizi dintre ei se întrec apoi cu piloții, tot virtual.

Formatul competiției 

În ceea ce privește formatul competiției, la ediția curentă a campionatului (a V-a), care este transmisă de Eurosport, participă 11 echipe, fiecare cu doi piloți și două mașini. Ei se întrec în 13 etape desfășurate în 12 orașe de pe 5 continente: Ad Diriyah (Arabia Saudită), Marrakesh (Maroc), Santiago (Chile), Mexico City (Mexic), Honk Kong, Sanya (China), Roma (Italia), Paris (Franța), Monaco, Berlin (Germania), Berna (Elveția), New York (SUA) x2.

Toate evenimentele se desfășoară în aceeași zi: 2 sesiuni de antrenament, una de calificări de o oră și cursa propriu-zisă de 45 de minute.

Primii zece piloți care trec linia de sosire primesc puncte:

locul 1 – 25

locul 2 – 18

locul 3 – 15

locul 4 – 12

locul 5 – 10

locul 6 – 8

locul 7 – 6

locul 8 – 4

locul 9 – 2

locul 10 – 1

* pilotul cu cea mai rapidă tură câștigă un punct suplimentar

** pilotul cu cel mai rapid timp în calificări primește trei puncte adiționale

Ar mai fi de menționat că francezul Jean-Éric Vergne este campion en-titre, iar echipa care a terminat sezonul trecut pe locul 1 la clasamentul general este Audi Sport Abt Schaeffler. 

Formula E are tot mai mulți fani și nu e exclus ca operatorii din topul agențiilor de pariuri cu licență să o includă în ofertă, în viitorul apropiat.



← Close